Case 4

Yrityksen työasemat oli käymässä vanhoiksi. Taas kerran, isosta yrityksestä oli annettu tarjous todella järeistä tietokoneista sekä serveristä näyttöineen. Lisäksi tarjouksessa oli kerrottu asennuskustannus sekä matkakustannus tuntien ja kilometrien mukaan.

Myös matka-aika veloitettaisiin erikseen. Asiakas ei ymmärtänyt kaikkia koneiden ominaisuuksia eikä tiennyt, tarvitsevatko kaikkea mitä tarjouksessa oli eritelty. Hän arveli, että nyt tulee kallista jälkeä.

Sain tietää asiasta yhteistyökumppanin kautta. Soitin, menin paikalle, tutustuin yritykseen ja toimitilaan sekä kirjasin joitain toiveita muistiin. Laitoin sähköpostilla eritellyn tarjouksen, jossa kaikki koneet normaaleita työasemia. Kerroin kansantajuisesti viestissä, mitä ominaisuudet tarkoittaa ja miksi tällainen valinta. Kerroin myös, että mikäli kaikkia koneita tai näyttöjä yms. ei sitten tarvitakaan, otan ne takaisin eikä se ole mikään ongelma. Myöskään erityisiä matka-ajan kustannuksia emme veloittaneet. Koneista yksi PC hoiti palvelimen tehtävää. "Oikeaa" palvelinta ei oikeasti edes tarvittu ja näin säästettiin koneen hankinnassa, sekä ohjelmien hinnoissa.

Opetus:
Asiakas säästi tuhansia euroja kun yhteistyökumppanina on vastaavan pohjan omaava perhe-yrittäjä! Hekin ovat tarvinneet apuani myös iltaisin ja viikonloppuisin. Olemme avun heille antaneet, normaalin tuntiveloituksen mukaan - emme laskuta "prosenttitunteina".